Viikon 10 terveystärppiä

Terveystärpit ovat lyhyitä tietoiskuja terveelliseen elämiseen ja liikkumiseen liittyen. Tässä 10 tärppiä!

Tärppi 1: Ruisleipä on erinomainen kuidun lähde – viipaleessa tavallista ruisleipää on 2-3 grammaa kuitua. Jälkiuunileipäviipaleessa kuidun määrä voi olla lähes 4 grammaa ja viipaleessa jyväistä ruisleipää jopa 5 grammaa. Kuidun saantisuositus on naisilla vähintään 25 g ja miehillä vähintään 35 g. Suomalaiset saavat ruoasta liian vähän kuitua, keskimäärin 21 g päivässä (Lähde: sydänliitto).

Tärppi 2: Eläinproteiini on ihmiselle täysipainoisinta, mutta käytännössä suuri osa proteiineista voidaan hankkia kasvisruuasta. Eläinproteiinit kuten muna, liha, kala ja maitovalmisteet sisältävät ravitsemuksellisesti täysarvoista proteiinia, jonka aminohappovalikoima vastaa ihmisen tarvetta.

Tärppi 3: Liikunta on yksinään heikkotehoinen kilojen pudottaja. Jos haluaa laihduttaa enemmän, tarvitaan muutoksia ruokavaliossa.

Tärppi 4: Askelmittarilla mitaten liikuntamäärä painonhallinnassa on minimissään 7000-8000 askelta päivässä. Laihduttamisen jälkeisessä painonhallinnassa on syytä pyrkiä yli 10 000 askeleeseen päivässä.

Tärppi 5:  Ruuan määrä ja laatu ovat tärkempiä kuin nautittujen aterioiden lukumäärä.

Kuva: http://thetumblrgym.com/

Kuva: http://thetumblrgym.com/

Tärppi 6: C-vitamiinia sisältävien valmisteiden syönti ei ehkäise flunssaan sairastumista, mutta sairastumisen aikana syöty C-vitamiini voi ehkä vähän lyhentää taudin kestoa.

Tärppi 7: Ihminen tarvitsee ravinnostaan säännöllisesti kolmeatoista vitamiiniksi kutsuttua kemikaalista ainetta.

Tärppi 8: Jokainen pystyy laihduttamaan, mutta pitkällä tähtäimellä lopputuloksen ratkaisee hyvin sisäistetty painonhallinta.

Tärppi 9: Työuupumuksen oireita on Suomessa joka neljännellä työntekijällä. Vakavasta työuupumuksesta kärsii pari prosenttia työntekijöistä (lähde: yle). Työuupumusta ehkäistään parhaiten huolehtimalla työolosuhteiden säännöllisestä arvioinnista ja jatkuvasta kehittämisestä sekä toimivista käytännöistä epäkohtien puheeksiottamiseksi.

Tärppi 10: Niin sanotut ”energiajuomat” ovat käytännössä kofeiinia sisältäviä virvoitusjuomia. Niitä markkinoidaan vahvasti, jotta ihmisten käsitys olisi jotain muuta.

Facebook-sivuillamme lisää vinkkejä ja juttuja terveellisestä elämäntavasta – käy tykkäämässä! Löydät Fitlandian myös twitteristä!

Lähteet: 

Tärpit 1,2,6,7 & 10: Aro, Antti. (2008). Syömään! Kaikki tarpeellinen ravinnosta. Kustannus Oy Duodecim.

Tärpit 3 & 4:  Mustajoki, P. (2011). Terveydeksi. Hyvinvoinnin ABC. Kustannus Oy Duodecim.

Päivitetty viimeksi 25.09.2014

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *