Viikon 10 terveystärppiä osa 4

Terveystärpit ovat lyhyitä tietoiskuja terveelliseen elämiseen ja liikkumiseen liittyen. Tässä 10 tärppiä!

 

Tärppi 1: Tutkimuksen mukaan terveellinen niin sanottu virallisten suositusten mukainen ruokavalio keski-ikäisillä naisilla ennusti vahvasti parempaa ja terveempää vanhuutta. Tutkitustikin näyttäisi siis siltä, että ravitsemussuositusten noudattaminen kannattaa! (lähde)

Tärppi 2: Kokeellisesti on havaittu, että 90 minuutin kestoinen kognitiivinen ponnistelu tuottaa henkistä väsymystä ja että se puolestaan heikentää fyysistä suorituskykyä ja vaikuttaa fyysisen rasituksen tuottamaan lihasväsymykseen.

Tärppi 3: Lihas on latinaksi musculus, joka voidaan suomentaa ”pieni hiiri”, sillä hiiren latinankielinen sukunimi on mus. Jos ajattelee lihaksen rakennetta niin hyvällä mielikuvituksella se voisi muistuttaa pientä hiirtä.:)

Tärppi 4: Työskentelevää lihasta voidaan verrata moottoriin – molemmat kuluttavat polttoainetta eli energiaa tuottaakseen liikettä, kuumenevat prosessissa ja tuottavat lopulta jätetuotteita.

Tärppi 5: Kaikki liikuntamuodot kuormittavat eri lihasryhmiä eri tavalla, ja siksi myös sykealueet ja kynnykset (aerobinen/anaerobinen) ovat erilaisia!

tumblr_n0qljbjNqA1s9z4j6o1_500

Lisätärppi: Kenkäpari voi muuttaa elämäsi :)

Tärppi 6: Spesifisyyden periaate: ”Se ominaisuus, mitä harjoitetaan, kehittyy.” Kestävyysharjoittelu kehittää kestävyyttä, nopeus kehittyy nopeusharjoittelulla ja ne lihakset kehittyvät, joihin harjoitus kohdistuu.

Tärppi 7: Hyvä peruskestävyys on välttämätön ominaisuus kaikissa kestävyyslajeissa, sillä se mahdollistaa nopeamman palautumisen ja lisää urheilijan ”kapasiteettia” harjoitella määrällisesti paljon.

Tärppi 8: Ikävuosien 30-50 aikana voiman taso on melko vakaa tai laskee varsin vähän. Kuudennella vuosikymmenellä voima laskee molemmilla sukupuolilla mutta erityisesti naisilla ja hyvin nopeaa väheneminen on 70 ikävuoden jälkeen.

Tärppi 9: Sydämen syke ja verenpaine laskee ja verenpaine pienenee sekä levossa että rasituksessa kestävyysharjoittelun seurauksena.

Tärppi 10: Vesi muodostaa 40-70% koko kehon painosta riippuen iästä, sukupuolesta ja kehon koostumuksesta. Vesi on elintärkeä ravinne ja se on kehossa mm. kuljetuksen ja reaktioiden väliaine.

 

Facebook-sivuillamme lisää tärppejä ja juttuja terveellisestä elämäntavasta. Tykkää ja pysy ajan tasalla! :)

Lähteet:

Tärppi 2.: Ahonen, Jarmo, and Marita Sandström. ”Liikkuva ihminen.” Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Lahti: VK-Kustannus Oy (2011).

Tärpit 3.-6.: SUL. Fyysisen harjoittelun perusteet (2002).

Tärpit 7.-10.: Mero, Antti, et al. ”Urheiluvalmennus.” Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä (2004).

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *