Viikon 10 terveystärppiä osa 5

Terveystärpit ovat lyhyitä tietoiskuja terveelliseen elämiseen ja liikkumiseen liittyen. Tässä 10 tärppiä!

 

Tärppi 1: Jo muutaman tunnin päivittäinen televisionkatselu nostaa esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien riskiä. Mikä pahinta, tutkimusten mukaan riski säilyi huolimatta siitä harrastivatko ihmiset liikuntaa vai eivät.

Tärppi 2: 32 kertaa päivässä tuolista nouseminen auttaa pitämään verisuonten toiminnan terveyttä edistävällä tasolla.

Tärppi 3: Usean tutkimuksen mukaan juuri kevyet aktiviteetit, seisominen ja kevyt kävely etunenässä, selittävät parhaiten ihmisten välisiä eroja kokonaisenergiankulutuksessa, koska ne toistuvat useasti päivän aikana ja kuin huomaamatta kasvattavat päivän energiankulutusta.

Tärppi 4: Oikealla ravinnolla voidaan tutkistusti parantaa immuniteettia.

Tärppi 5: Tiesitkö, että elimistössä tapahtuvien monien muiden tehtävien lisäksi rasvaa käytetään suojelemaan elintärkeitä elimiä sekä kylmyyttä vastaan.

tumblr_m6qlqgUkuX1r9bkkxo1_500

Osuva lisätärppi! :) Kuva: http://get-right-with-mike.tumblr.com/

Tärppi 6: Kovaa harjoittelevan urheilijan tulisi saada proteiineja vuorokaudessa 1,5-3,0 g/painokilo. Tällöin proteiinisynteesi on tehokkaimmillaan.

Tärppi 7: Usean tutkimuksen mukaan vähäinen istuminen on loistava keino välttyä esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudeilta tai tyypin 2 diabetekselta. Kaikki tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että heti kun nousemme tuolista ylös alkavat kehomme aineenvaihduntaprosessit toimia niin kuin ne ovat toimineet jo tuhansia vuosia.

Tärppi 8: Voimaharjoituksen kuormittavuus elimistölle vaihtelee ja erittäin raskaat voimaharjoitukset vaativat yli kolmen vuorokauden palautumisen ennen seuraavaa voimaharjoitusta!

Tärppi 9: Monipuolinen ruokavalio on ravintoarvoltaan ylivertainen purkkivitamiineihin verrattuna!

Tärppi 10: Kalsiumlisän käyttö on suositeltavaa silloin, kun tarve on suuri ja/tai saanti ruokavaliosta on niukkaa, kuten vegaaneilla, kasvuikäisillä ja ikääntyvillä.

 

Facebook-sivuillamme lisää tärppejä ja juttuja terveellisestä elämäntavasta. Tykkää ja pysy ajan tasalla! :)

Lähteet:

Tärpit 1,2,3 & 7: Arto Pesola: Luomuliikunnan vallankumous

Tärpit 4, 5, 6 & 8: Mero, Antti, et al. ”Urheiluvalmennus.” Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä (2004).

Tärpit 9 & 10: Ilander, Olli, et al. ”Liikuntaravitsemus.” Jyväskylä: Gummerus (2006).

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *