Viikon 10 terveystärppiä osa 6

Terveystärpit_Fitlandia

Terveystärpit ovat lyhyitä tietoiskuja terveelliseen elämiseen ja liikkumiseen liittyen. Tässä 10 tärppiä!

 

Tärppi 1: Naisilla on suhteellisesti voimakkaammat alaraajat – miehillä puolestaan ylävartalo on voimakkaampi.

Tärppi 2: Naisten nivelet ja nivelsiteet ovat elastisempia kuin miehillä, mikä tekee naisista yleensä notkeampia ja liikkuvampia miehiin verrattuna. Lyhyempien jalkojen vuoksi naisten massakeskipiste on alempana ja siten naisten tasapaino on usein parempi kuin miehillä.

Tärppi 3: Voimakas staattinen venyttely ennen suoritusta voi heikentää voima-, nopeus- ja kestävyysominaisuuksia sekä voi lisätä loukkaantumisalttiutta.

Tärppi 4: Osa ihmisistä on luonnollisesti notkeampia ja osa jäykempiä. Kankeimpien lohdutukseksi voidaan sanoa, että lihasten venyvyyttä ja nivelten liikkuvuutta voi kehittää harjoittelulla samalla tavalla kuin muitakin ominaisuuksia.

Tärppi 5: Naiset hikoilevat vähemmän kuin miehet, mutta pystyvät silti poistamaan kehon lämpöä samalla tavalla kuin miehet, jotka hikoilevat enemmän.

Palautuminen

Lisätärppi: Jos sinulla tulee tämä mieleen, kun joku mainitsee että treenaat liikaa niin ehkä on aika pitää pari lepopäivää :)

Tärppi 6: On tärkeää, että suorituksen jälkeen tehdään loppujäähdyttely/-verryttely. Tärkeää on myös se, että loppujäähdyttely ei ole pelkästään venyttelyä, vaan venyttely on vuorossa palauttavana toimenpiteenä vasta, kun kuona-aineet kudoksissa on saatu liikkeelle.

Tärppi 7: Erilaiset harjoitukset kuormittavat elimistöä eri tavoin, jonka vuoksi palautumisen kesto vaihtelee. Raskaasta voimaharjoituksesta palautumiseen voi mennä jopa kolme päivää!

Tärppi 8: Riittämätön palautuminen voi ilmetä esimerkiksi väsymyksenä ja alhaisena motivaatioona. Kipeät ja jäykät lihakset viittaavaat myös usein siihen, että palautuminen on vielä kesken.

Tärppi 9: Erään huippujuoksijan peukalosääntö harjoittelun tehosta ja palautumisesta: ”95%:sella teholla tehdystä treenistä palautuu päivässä, 100% treenistä palautumiseen menee vähintään kolme päivää”.

Tärppi 10: Maitohapon eli laktaatin muodostuminen harjoituksen aikana riippuu suorituksen intensiteetistä. Maitohappoa muodostuu sitä enemmän mitä suurempi on harjoituksen intensiteetti eli mitä korkeammalla sykkeellä harjoitus tehdään.

Facebook-sivuillamme lisää tärppejä ja juttuja terveellisestä elämäntavasta. Tykkää ja pysy ajan tasalla! :)

Lähteet:

Tärpit 1,2 & 5: Mero, A., et al. ”Naisten ja tyttöjen urheiluvalmennus.” VK-Kustannus Oy. Lahti (2012).

Tärpit 3,4,6,7,8 & 10: Saari, Mika, et al. ”Käytännön lihashuolto–warm up, cool down, venyttely, hieronta, urheiluhieronta ja teippaus.” Jyväskylä: VK-Kustannus Oy (2009).

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *