Vinkkejä helteillä urheiluun!

Helle_liikunta_fitlandia

Helteiset säät ja aurinko antava lisäenergiaa päivään, mutta kuumuuden vuoksi lähemmäs kolmeakymmentä kipuava ulkolämpötila ei ole kaikista optimaalisin ulkoliikuntaa ajatellen. Tässäpä muutama vinkki, joiden avulla voi helpottaa liikuntaharrastuksia helteisestä säästä huolimatta.

1. Muista juoda tarpeeksi. Tämä lienee helteellä itsestäänselvyys, mutta liikuntasuorituksessa nesteen tarve lisääntyy ja riittävän juomisen merkitys korostuu. Itse pyrin juomaan tunnin juoksulenkin aikana 2-5 desiä nestettä, riippuen siitä, kuinka pitkä lenkki on suunnitteilla. Pitkälle lenkille kannattaa ottaa mukaan veden sijasta elektrolyyttejä sisältävää urheilujuomaa.

2. Suojaa pää. Auringon porottaessa kirkkaalta taivaalta kannattaa suojata pää vaikkapa lippiksellä. Lippis pitää myös auringon poissa silmiltä. Tehokas keino viilentäytymiseen on kaataa kylmää vettä päähän!

3. Muista aurinkosuoja! Mikään ei ole ikävämpää kuin palanut iho, jota hiki kirvelee. Muista siis laittaa aurinkosuojaa ennen lenkkiä!

blog_full_IMG_3856(1).JPG

4. Totuttele helleurheiluun asteittain. Vielä muutama vuosi sitten ajattelin, että en ole mikään hellejuoksija, mutta syksy Kalifornian keleissä paikallisen juoksujoukkueen kanssa harjoitellen muutti asian täysin. Helteessä juokseminen onkin siis hyvin pitkälti totuttautumis- ja varustautumiskysymys. Kannattaa aloittaa lyhyillä lenkeillä – niitä voi siitä sitten pikku hiljaa pidentää.

5. Sovella treeniohjelmaasi. Jos hellejuoksu ei kerta kaikkiaan luonnistu, niin mene juoksemaan hyvin ilmastoidulle kuntosalille matolle tai vaihda lenkit suosiolla jumppaan. Vesijuoksu maauimalassa on hyvä vaihtoehto, siinä saa myös nautittua säästä!

6. Kevennä harjoittelua ja nauti kesäsäistä. Kesähelteet ovat Suomessa harvinaista herkkua, joten jos vaihdat urheilun rantailuun muutamaksi päiväksi, se ei ole maailmanloppu. Rennot iltakävelyt ja viilentävät uintisessiot ovat ihan hyvää liikuntaa väliaikaisesti myös tavoitteellisesti liikkuvalle kuntoilijalle. :)

Ekstavinkkinä vielä henkilökohtainen suosikkini: pulahdus raikkaaseen veteen heti lenkin jälkeen, vaikka lenkkikamat päällä! :)

 

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Juttu on ilmestynyt alunperin Sannan omassa blogissa Hyvä Terveys -lehden sivulla.

Päivitetty viimeksi 27.07.2014

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *