Vinkkejä suolan vähentämiseen ruokavaliossa

Kuten aiemmin tällä viikolla ilmestyneestä artikkelista ”Suomalaisten ruokailutottumukset” kävi ilmi, suolan saanti on lisääntynyt suomalaisten ruokavaliossa ja on melko kaukana suositeltavasta. Aikuisella suolan eli natriumkloridin saantisuositus on enintään 5 grammaa päivässä. Natrium on välttämätön ravintoaine, mutta sen runsas saanti kohottaa verenpainetta. Korkea verenpaine on puolestaan sydän- ja verisuonitautien riskitekijä.

Suolan saannin rajoittamisessa kannattaa kuitenkin huomioida se, että hikoilu lisää natriumin eritystä ja suurentaa sen tarvetta. Runsaasti hikoilevien, terveiden aktiiviliikkujien ei kannatakkaan aktiivisesti rajoittaa suolansaantiaan.

Tässä vinkkejä suolansaannin vähentämiseksi:

  • Suosi vähäsuolaisia tuotteita ja lue pakkausmerkinnät tarkasti. Riippuen tuotteesta vähäsuolaisesta puhutaan, kun suolapitoisuus on enimmillään n. 0,7 – 1,5%. Makuaisti tottuu vähäsuolaisempaan ruokaan muutamassa viikossa.
  • Käytä ruuanvalmistuksessa vain vähän suolaa ja vältä valmisruokien käyttöä.
  • Lisää suolaa vasta valmiiseen ruokaan. Ruuan pinnalle ripoiteltu suola maistuu voimakkaammin kuin valmistuksessa käytetty!
  • Käytä valmiiden maustesekoitusten sijaan erikseen tuoreita yrttejä. Monissa maustesekoituksissa on suolaa.
  • Kokeile käyttää suolan sijasta mausteena erilaisia tuoreita ja kuivattuja yrttejä, kuten chiliä, valkosipulia, pippureita, yms.
  • Katso löytyykö tuotteesta sydänmerkkiä (kuvassa). Sydänmerkki tuotteessa ei kuitenkaan tarkoita, että tuotetta voidaan syödä kuinka paljon tahansa, vaan määrä tulee suhteuttaa kokonaisruokavalioon ja omaan energiankulutukseen.

Lähde: http://www.sydanmerkki.fi/

Lähde: http://www.sydanmerkki.fi/

 

FITLANDIA.fi – treeni, ravinto & terveys

Päivitetty viimeksi 17.01.2014

Artikkelin pääkuvan lähde. (Tekijä: Deramanus (Oma teos) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], lähde: Wikimedia Commons)

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *