Voiko kipu tuoda jotain positiivista elämään?

Voiko_kipu_tuoda

Tällä kirjoituksella haluan motivoida jostakin vammasta tai oireesta kärsivää ihmistä löytämään omasta ongelmastaan positiivisia puolia. Usein kiputiloilla tai vammoilla on myös jokin tarkoitus tai ne tuovat elämään tai treenaamiseen jotain sellaista, mitä ei muuten olisi osannut huomata

Jos esimerkiksi juoksijalta särkyy nilkka tai polvi, voi hän paranemisen ajan treenata vastapainoksi enemmän yläkroppaa tai laittaa vaikkapa keskivartalon voiman tällä välin kuntoon! Jos uimarilla kipeytyy olkapää ja paranemisen ajan joutuu uimaan pelkillä potkuilla, yleensä tälle uimarille kehittyy hyvät ja vahvat potkut.

Kipu säikäyttää

Motivointikeinona vammojen ja kipujen kanssa tuskaileville kerron omakohtaisen tarinani siitä, kuinka olen ymmärtänyt vuonna 2004 alkaneiden selkäkipujen tuoneen elämääni lopulta enemmän hyötyä kuin haittaa.

Selkäkipuni alkoi melko yllättäen ja paikallistui alaselkään erityisesti vasemmalle puolelle. Kipu oli pelottavaa, voimakasta ja lamaannuttavaa. Pelko siitä, että en enää koskaan urheile tai kävele normaalisti iski yllättävän äkkiä.

Selkäkipu oli jotenkin erittäin kokonaisvaltaista ja se häiritsi kaikkia elämän osa-alueita. Nukkuminen oli vaikeaa, hyvän asennon löytäminen oli hankalaa ja tuntui, että  ei pystynyt ajattelemaan mitään muuta kuin selkäkipua. Pahin kipujakso kesti n. kuukauden verran ja jo se jätti ikuisen pelon selkäkivusta. Ensimmäisestä kipujaksosta on nyt jo yhdeksän vuotta, mutta silti muistan sen erittäin hyvin.

Selkäkipujen_yleisimmät_syyt

Ongelman paikallistaminen on ensimmäinen askel 

Kävin lääkärillä, fysioterapeutilla ja osteopaatilla. Minulla todettiin lantion hallinnan ongelma. Jälkikäteen fysioterapiaopintojen myötä olen ymmärtänyt vielä paremmin, mistä kipuni johtui. Kivun alkamista edelsi jakso, jolloin uin enemmän perhosuintia ja koska jokaisella potkulla ja käsivedolla lantion hallinta petti, oli tuloksena lievä lihasrepeämä alaselän lihaksissa ja kauttaaltaan erittäin ärtyneet alaselän kudokset. Lantion hallinta petti todennäköisesti juostessa ja jumpatessakin.

Pikkuhiljaa ymmärsin, mitä lantion alueen hallinta tarkoittaa ja löysin ne lihakset, joita minun tulisi vahvistaa. Tuolloin en tiennyt tuon taivaallista mistään syvistä tukilihaksista tai lantion alueen tukilihaksista. Löysin yhden harjoitteen, joka silloin vain jostain syystä auttoi kipuun. Aloin tekemään sitä ja huomasin siitä olevan apua. Pikkuhiljaa ymmärsin ja tunsin kehossani, mikä lisää kipua ja mikä helpottaa. Opettelin kuuntelemaan kehoani. Se oli pelastukseni!

Selkävaiva opetti käyttämään kehoa oikein

Minulla kesti yhdeksän vuotta hoksata se, että selkäkivusta on lopulta ollut minulle enemmän hyötyä kuin haittaa. Minun oli opeteltava käyttämään lantiotani paremmin, vahvistettava keskivartalon tukilihasten voimaa ja opeteltava kuuntelemaan kroppaani. Yhä tänä päivänä tiedän, että selkäkipu voi tulla takaisin, jos en pidä keskivartalon lihaksiani vahvoina.

Riittävän hyvä aineenvaihdunta eli verenkierto alaselässä takaa joustavan alaselän toiminnan ja kivuttoman olon. Minun tulee myös huolehtia siitä, että lonkankoukistajalihakset, etureiden lihakset ja pakaralihakset eivät kiristä liikaa, sillä muuten kipu voi taas yllättää. Selän liikkuvuudesta tulee huolehtia harjoitteilla joka viikko. Olen ymmärtänyt myös sen, että en voi valita istumatyötä, koska pitkään istuminen väsyttää selkääni.

Alaselkääni kipeyttää useampi eri tekijä, mutta lopulta kivun syy on hyvin yksinkertainen. Lantion kontrollin menettäminen joko keskivartalon ja lantion alueen tukilihasten heikkouden vuoksi tai lihaskireydet ovat yleensä selkäni kivun syy. Minun tulee pitää huolta selästäni koko elämäni ajan. Nyt olen vihdoin ymmärtänyt, että sehän on minun pelastukseni. Tiedän, että en yksinkertaisesti voi antaa itseni ”plösähtää”, koska silloin alaselän kipu tulee hyvin varmasti jossakin muodossa takaisin. Nuorena tulleesta vammasta on siis syntynyt minun mottoni, pitää itseni kunnossa!

Onko sinulla kokemusta vaivoista tai kivuista, jotka ovat lopulta osoittautuneet positiiviseksi asiaksi elämän kannalta?

Päivitetty viimeksi 21.01.2015

Riina Kukkonen

Riina Kukkonen, Fysteri

Kirjoittaja on uintimaajoukkueen fysioterapeutti, koulutettu aikuisten ja lasten uimaopettaja sekä uintivalmentaja.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *