Yhdistelmätreeni sopii myös peruskuntoilijalle

Yhdistelmätreeni_fitlandia

Oletko aina ajatellut, että yhdistelmäharjoittelu on vain triathlonisteja varten? Toisin kuin ehkä luulit, ”yhdistelmätreenailu” sopii erinomaisesti myös ihan perus kuntoilijalle. Yhdistelmäharjoituksessa yhdistetään yleensä kaksi eri liikuntamuotoa: esimerkiksi pyöräily ja juoksu.

Mitä hyötyä yhdistelmäharjoittelusta sitten on? Yhdistämällä kaksi eri tyyppistä lajia toisiinsa saadaan treeniin vaihtelevuutta. Lajia lennosta vaihtamalla keho saa erilaisia ärsykkeitä ja eri lihasryhmät rasittuvat. Näin vältyttään tasaiselta kehon kuormittamiselta, jolloin vammariski pienenee. Tämän vuoksi yhdistelmäharjoittelulla on helppoa kasvattaa harjoitusmääriä ja tehdä pitkäkestoisia suorituksia.

Kiireinen kuntoilija voi lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla tekemällä yhdistelmäharjoituksen esimerkiksi hölkkäämällä kuntosalille tai ryhmäliikuntatunnille. Yhdistelmäharjoitus voi myös piristää, jos harjoittelu alkaa tuntua monotoniselta!

Miksei_ole_myohaista_aloittaa_fitlandia

Vinkkejä kuntoilijoille sopivista yhdistelmäharjoituksista: 

1. Juokse pyörälenkin päälle 15-30 minuuttua. Tämä triathlonistien suosima yhdistelmäharjoitus sopii myös kuntoilijoille! Juokse pieni lenkki pyörälenkin tai spinning-tunnin päätteeksi ikään kuin loppuverryttelynä.

2. Hölkkää ryhmäliikuntatunnille tai kuntosalille. Jos kuntosalillesi on kohtuullinen matka, laita treenikamat reppuun ja hölkkää salille! Saat hyvän alkuverryttelyn ennen lihaskuntoharjoitusta, ja juoksukilometrejäkin kertyy muutama. Tätä harjoitusta voi varioida oikeastaan loputtomiin, kun liittää juoksuverryttelyn erilaisiin ryhmäliikuntatunteihin. Kevyt juoksu sopii yhdistettäväksi myös kehonhuoltotunteihin!

3. Käy lihaskuntoharjoituksen jälkeen uimassa. Monien uimahallien yhteydessä on kuntosali, jolloin tiukan kuntosaliharjoituksen jälkeen voit tehdä palauttavan uintitreenin.

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 25.05.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *