Yliarvostettua vs. aliarvostettua

yliarvostettua_aliarvostettua

Oli kyse liikunnasta tai mistä tahansa muusta asiasta, meillä ihmisillä on usein tapana yliarvostaa vähemmän tärkeitä asioita ja aliarvostaa niitä, joilla on oikeasti merkitystä. Tässä listattuna muutama liikuntaan liittyvä asia, joiden arvojärjestystä kannattaa mielestäni jokaisen miettiä:

Yliarvostettua:  Hikitreenit yleiskunnon kehityksessä

Aliarvostettua: Arkiliikunnan merkitys yleiskunnon kehityksessä

Meillä on viikossa noin 115 tuntia valveillaoloaikaa. Jos tuosta ajasta käyttää 3-5 tuntia treenaamiseen ja viettää muuten suurimman osan ajasta istuen eri kulkuvälineissä ja työpöydän ääressä niin ei voi olettaa, että kunto kohenee kovinkaan merkittävästi. Tutkimusten mukaan suomalaiset aikuiset viettävät päivästään jopa 80% paikallaan(*)!

Kun lisäät jokaiseen päivääsi liikettä pitkin päivää esimerkiksi liikkumalla työmatkat (edes osaksi) pyörällä tai kävellen, kävelet aina portaat hissin sijaan, käyt kaupassa kävellen, pidät päivän aikana vähintään 30 minuutin välein taukoja istumisesta, jne. niin luot kuntopohjaa myös kovemmalle hikiliikunnalle ja ennen kaikkea saat terveyshyötyjä pitkin päivää!

Yliarvostettua: Eksoottiset treeniohjelmat ja ruokavaliot

Aliarvostettua: Perusliikkeet ja perusruokavalio

Trendejä tulee ja menee, mutta loppujen lopuksi palataan aina perusasioiden äärelle. Netti on pullollaan erilaisia quick fix  -ohjelmia  ja ”oikeasta” ruokavaliosta on kaikilla oma mielipiteensä, mutta lopulta ne, jotka ovat oikeasti vuodesta toiseen hyvässä yleiskunnossa, toteuttavat hyvin yksinkertaisia perusasioita päivästä ja viikosta toiseen.

Yliarvostettua: Suunnittelu

Aliarvostettua: Tekeminen

”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” on hyvä sanonta, mutta harmittavan usein ihmisillä asiat jäävät ainoastaan suunnittelun asteelle eikä tekemistä tapahdu. Seuraavan kerran kun haaveilet jostain asiasta, pysähdy hetkeksi ja mieti jokin pieni konkreettinen asia, jonka voit saman tien tehdä asian toteutumiseksi. Kun teet konkreettisia tekoja silloin kun innostuksen hetki on päällä, saat asioita tapahtumaan!

Kirjoittaja on liikuntasuunnittelija ja Fitlandian perustaja.

Jussin löydät instagramista @jupekki.

Päivitetty viimeksi 14.09.2015

*Suni J, Taulaniemi A, toim. Terveyskunnon testaus: menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Hki: Sanoma Pro, 2012

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *